1.Jakie cele ma Ute Bonde jako nowa senator ds. mobilności i klimatu w Berlinie?
2.Jakie projekty infrastruktury rowerowej planuje wdrożyć Ute Bonde?
3.Co różni podejście Ute Bonde od jej poprzedniczki, Manji Schreiner?
4.Jakie są kluczowe projekty infrastrukturalne zapowiedziane przez Ute Bonde?
5.Dlaczego Ute Bonde popiera ideę magnetycznej kolei w Berlinie?
Rozbudowa transportu publicznego
Ute Bonde zapowiedziała, że jej głównym celem będzie rozbudowa publicznego transportu miejskiego (ÖPNV) oraz poprawa infrastruktury rowerowej. W przeciwieństwie do swojej poprzedniczki, Manji Schreiner, która wstrzymała 19 projektów rowerowych, Bonde chce aktywnie wspierać rozwój ścieżek rowerowych i nowych połączeń tramwajowych. "Chcę wspierać rozwój miasta i poprawiać mobilność jego mieszkańców" – powiedziała Bonde podczas swojej inauguracji.
Bonde również podkreśliła, że ważnym elementem jej polityki będzie zapewnienie większego bezpieczeństwa i czystości w środkach transportu publicznego. Wśród jej planów znajduje się także budowa drogi Tangentialverbindung Ost (TVO), mającej na celu odciążenie innych ulic we wschodniej części Berlina.
Nowe podejście do polityki mobilności
Bonde zwróciła uwagę, że obecny senat przyjął pragmatyczne i nieideologiczne podejście do polityki mobilności, ochrony klimatu i środowiska. "Kluczowe jest zaspokojenie potrzeb mobilności mieszkańców Berlina, a nie wprowadzanie zakazów czy ideologicznych stanowisk" – podkreśliła Bonde. Planuje także wprowadzenie lepszego zarządzania placami budowy oraz promocję koncepcji "mobilności na żądanie", szczególnie w zewnętrznych dzielnicach miasta.
W kontekście ochrony klimatu Bonde zaznaczyła, że osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2045 roku wymagać będzie znacznych inwestycji, między innymi w geotermię, elektromobilność oraz modernizację budynków. Pomimo trudnych warunków finansowych, Bonde zobowiązała się do pracy nad realizacją tych celów.
Kontrowersje wokół magnetycznej kolei
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów jest poparcie Bonde dla koncepcji magnetycznej kolei w Berlinie, której była zwolenniczką już jako dyrektor VBB. "Popieram ideę magnetycznej kolei i nie zamierzam tego zmieniać w nowej roli" – powiedziała Bonde, zaznaczając jednocześnie, że realizacja tego projektu będzie uzależniona od dostępności funduszy.
Regujący burmistrz Berlina, Kai Wegner, wyraził pełne zaufanie do nowej senator, podkreślając jej doświadczenie i fachową wiedzę w zakresie mobilności i transportu. "Ute Bonde to właściwa osoba na właściwym miejscu, by prowadzić Berlin w kierunku nowoczesnej i zrównoważonej mobilności" – stwierdził Wegner.