Rafał Brzoska o podatkach w InPost
Rafał Brzoska, prezes InPostu, przekazał na platformie X, że w 2023 roku jego firma zapłaciła:
- 250 mln zł podatku CIT, co stanowi 4,7% przychodów firmy,
- kwota ta jest 2,5 razy wyższa niż podatek zapłacony przez konkurentów,
- DPD zapłaciło 33 mln zł CIT przy 4 mld zł przychodu,
- DHL zapłaciło mniej niż 1 mln zł CIT przy przychodzie 2,6 mld zł.
Minister finansów Andrzej Domański o różnicach w opodatkowaniu
Podczas rozmowy w Radiu Zet minister finansów Andrzej Domański został zapytany o różnice w opodatkowaniu polskich i zagranicznych firm, takich jak InPost i DHL. Minister wyjaśnił, że jednym z powodów różnicy może być specyfika biznesu InPostu:
- InPost posiada paczkomaty, które generują wyższą rentowność niż klasyczne punkty odbioru,
- wyższa rentowność przekłada się na wyższy podatek CIT,
- problemem są również ceny transferowe, które pozwalają na wyprowadzanie zysków poza Polskę.
Ministerstwo Finansów aktywnie pracuje nad zmianami, które mają zmusić zagraniczne firmy do płacenia większych podatków w Polsce.
Wzrost wolumenu przesyłek w InPost
InPost notuje także dynamiczny wzrost wolumenu przesyłek. W trzecim kwartale 2024 roku firma odnotowała:
- 20-procentowy wzrost wolumenu na poziomie całej Grupy,
- kilkunastoprocentowy wzrost w Polsce,
- stabilną dynamikę wzrostu na rynkach międzynarodowych, podobną do drugiego kwartału 2024 roku.
W drugim kwartale 2024 roku InPost obsłużył 264,4 miliona przesyłek, co oznaczało wzrost o 23% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Główne wyzwania InPost na 2024 rok obejmują
- Nierówności podatkowe – InPost zapłacił w 2023 roku 250 mln zł podatku CIT, znacznie więcej niż zagraniczni konkurenci, co rodzi pytania o sprawiedliwość systemu podatkowego.
- Walka z cenami transferowymi – Praktyki wyprowadzania zysków przez zagraniczne firmy poza Polskę mogą stawiać polskie firmy w gorszej sytuacji podatkowej.
- Utrzymanie wzrostu przesyłek – Firma notuje dynamiczny wzrost liczby przesyłek, co będzie kluczowe do utrzymania jej pozycji na rynku w 2024 roku.
- Konkurencja na rynku – Rosnąca konkurencja zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych wymusza dalsze innowacje oraz rozwój technologii i usług.
Jaki efirmy konkurują z InPost?
Z InPost na polskim rynku konkurują głównie międzynarodowe firmy kurierskie oraz krajowe firmy logistyczne. Oto najważniejsze z nich:
- DPD Polska – francuska firma kurierska, która oferuje usługi dostawy paczek oraz punkty odbioru przesyłek.
- DHL Polska – niemiecki gigant logistyczny, oferujący zarówno usługi kurierskie, jak i transportowe.
- FedEx – amerykańska firma kurierska, działająca na międzynarodowym rynku, również w Polsce.
- GLS Polska – część międzynarodowej sieci GLS (General Logistics Systems), świadcząca usługi przesyłek paczkowych.
- Poczta Polska – państwowa firma, oferująca usługi kurierskie, listowe oraz paczkomaty o nazwie "Automaty Paczkowe Poczty Polskiej".
- UPS – amerykańska firma kurierska, działająca globalnie, oferująca również usługi w Polsce.
Te firmy rywalizują z InPost w zakresie dostaw przesyłek, automatyzacji usług i rozwijania punktów odbioru paczek.
Jak InPost radzi sobie za granicą?
InPost od kilku lat z powodzeniem rozwija swoją działalność za granicą, zwłaszcza w Europie. Najważniejsze aspekty, które pokazują, jak firma radzi sobie na międzynarodowych rynkach, to:
-
Wejście na rynek brytyjski
InPost dynamicznie rozwija swoją sieć paczkomatów w Wielkiej Brytanii. Firma zainwestowała znaczne środki, aby zbudować tam szeroką infrastrukturę, co pozwoliło na szybki wzrost liczby paczkomatów. Wzrost popularności e-commerce w Wielkiej Brytanii sprzyja rozwojowi działalności InPost, zwłaszcza że tamtejsi konsumenci coraz bardziej cenią sobie wygodę i szybkość odbioru przesyłek. -
Działalność we Francji
We Francji InPost zwiększa swoją obecność, szczególnie po przejęciu Mondial Relay w 2021 roku. Dzięki temu ruchowi firma zyskała znaczną liczbę punktów odbioru paczek na francuskim rynku, co umożliwiło szybkie rozszerzenie swojej oferty w Europie Zachodniej. Mondial Relay to lider rynku w tym segmencie we Francji, co umocniło pozycję InPostu na międzynarodowej scenie. -
Rozwój w krajach Beneluksu
InPost sukcesywnie wchodzi na rynek w Belgii i Holandii, gdzie buduje sieć paczkomatów. W tych krajach, podobnie jak w innych częściach Europy, firma korzysta z rosnącego zapotrzebowania na wygodne, bezkontaktowe rozwiązania dostaw. -
Ekspansja na inne rynki europejskie
Poza Wielką Brytanią i Francją, InPost planuje dalszą ekspansję w Europie, szczególnie w takich krajach jak Hiszpania czy Włochy. Firma koncentruje się na rozwijaniu sieci paczkomatów oraz współpracy z lokalnymi partnerami e-commerce, aby maksymalizować zasięg i efektywność operacyjną.
Główne wyzwania za granicą:
- Konkurencja lokalna: InPost musi konkurować z lokalnymi dostawcami, takimi jak Amazon Lockers w Wielkiej Brytanii oraz lokalne firmy logistyczne we Francji i Beneluksie.
- Dostosowanie się do lokalnych regulacji: Każdy kraj ma swoje przepisy dotyczące logistyki, co wymaga od InPostu elastyczności i adaptacji do lokalnych uwarunkowań.
Mimo tych wyzwań InPost skutecznie rozwija swoją działalność na rynkach zagranicznych, co świadczy o dużym potencjale firmy poza Polską.
Powodzenia!