Zmniejszająca się liczba użytkowników, czyli początek kłopotów Facebooka
Meta, czyli spółka matka Facebooka zanotowała 3 lutego spadek na amerykańskiej giełdzie o rekordowe 26 procent. Powodem aż tak dużego spadku było podanie słabszych przychodów w kolejnym kwartale, które mocno rozminęły się z prognozami. Co więcej, zmniejszony przychód w dużej mierze spowodowany jest zmniejszającą się liczbą użytkowników Facebooka.
Nie tylko Facebook zalicza spadki
Tak potężny spadek wartości pociągnął za sobą także inne media społecznościowe, a nawet serwisy VOD, takie jak Netflix. Warto podkreślić, że Facebook nigdy nie stracił na wartości aż tak dużo podczas jednego dnia - był to spadek o mniej więcej 230 miliardów dolarów. Dla porównania, warto przytoczyć, że kurs Facebooka zmniejszył się o więcej niż 1/3 polskiego PKB.
Dlaczego Meta ma kłopoty?
Powodów kryzysu spółki Meta jest wiele, począwszy od wzrastającej popularności Tik Toka, a skończywszy na wprowadzeniu przez Apple do swojego iOS funkcji App Tracking Transparency, która daje możliwość rezygnacji z bycia śledzonym przez aplikacje zbierające dane i kreujące na ich podstawie spersonalizowane reklamy. Według danych, Facebook tylko w 2022 roku przez tą funkcję stracił ponad 10 miliardów dolarów, co jest znamienne, kiedy weźmie się pod uwagę fakt, że 97% przychodów spółki opiera się właśnie na reklamach.