Facebook Trybuna Polska            Twitter Trybuna Polska           Youtube Trybuna Polska           Kontakt Trybuna Polska

 
piątek, 04 luty 2022 17:55

Giełda: Akcje Facebooka pikują w dół - czy to koniec social medialnego giganta?

Kłopoty Facebooka na giełdzie Kłopoty Facebooka na giełdzie fot: pixabay

Facebook (od 2021 Meta) jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych, o czym świadczy jego rekordowa liczba użytkowników opiewająca na około 3 miliardy. Nie da się jednak ukryć, że Meta ma obecnie bardzo poważne problemy, które zaczęły się tak naprawdę od dużej awarii Facebooka w czwartym kwartale 2021. Kulminacją tej bessy jest spadek wartości spółki Meta o ponad 26%. Co spowodowało aż tak drastyczny spadek wartości?

 

Zmniejszająca się liczba użytkowników, czyli początek kłopotów Facebooka

Meta, czyli spółka matka Facebooka zanotowała 3 lutego spadek na amerykańskiej giełdzie o rekordowe 26 procent. Powodem aż tak dużego spadku było podanie słabszych przychodów w kolejnym kwartale, które mocno rozminęły się z prognozami. Co więcej, zmniejszony przychód w dużej mierze spowodowany jest zmniejszającą się liczbą użytkowników Facebooka.

Nie tylko Facebook zalicza spadki

Tak potężny spadek wartości pociągnął za sobą także inne media społecznościowe, a nawet serwisy VOD, takie jak Netflix. Warto podkreślić, że Facebook nigdy nie stracił na wartości aż tak dużo podczas jednego dnia - był to spadek o mniej więcej 230 miliardów dolarów. Dla porównania, warto przytoczyć, że kurs Facebooka zmniejszył się o więcej niż 1/3 polskiego PKB.

Dlaczego Meta ma kłopoty?

Powodów kryzysu spółki Meta jest wiele, począwszy od wzrastającej popularności Tik Toka, a skończywszy na wprowadzeniu przez Apple do swojego iOS funkcji App Tracking Transparency, która daje możliwość rezygnacji z bycia śledzonym przez aplikacje zbierające dane i kreujące na ich podstawie spersonalizowane reklamy. Według danych, Facebook tylko w 2022 roku przez tą funkcję stracił ponad 10 miliardów dolarów, co jest znamienne, kiedy weźmie się pod uwagę fakt, że 97% przychodów spółki opiera się właśnie na reklamach.