W wyniku trudnych warunków pogodowych i złego stanu technicznego, dwa rosyjskie tankowce transportujące paliwo zatonęły u wybrzeży Krymu. Incydent ten może znacząco wpłynąć na rosyjską logistykę w regionie, szczególnie w kontekście zaopatrzenia okupowanego Krymu. Rosyjskie media informują o szczegółach zdarzenia, które wstrząsnęły opinią publiczną. Co wydarzyło się w Cieśninie Kerczeńskiej i jakie będą tego skutki?
Spis treści:
- Katastrofa tankowca Wołgonieft 212
- Drugi tankowiec w opałach
- Rosyjska logistyka w obliczu kryzysu
- Trudne warunki na Morzu Azowskim
- Co dalej?
Katastrofa tankowca Wołgonieft 212
Tankowiec Wołgonieft 212, transportujący ponad 4,300 ton mazutu, zatonął w wyniku przełamania na pół. Jednostka wysłała sygnał Mayday nad ranem 15 grudnia, kiedy znajdowała się na trasie z portu Wołgograd do portu Kaukaz na Krymie. Na pokładzie statku znajdowało się 13 członków załogi, którzy przez kilka godzin oczekiwali na ratunek.
Pojawiają się pierwsze materiały filmowe 👇 https://t.co/BhSFlwPAsS pic.twitter.com/881ihWNqop
— WarNewsPL (@WarNewsPL1) December 15, 2024
“ "Po kilku godzinach w jego kierunku wysłano śmigłowiec ratunkowy Mi-8." ”- Kanał Astra
Drugi tankowiec w opałach
Nieco później Kommiersant poinformował, że w tej samej cieśninie trudności napotkał drugi tankowiec, Wołgonieft 239. Statek przewoził produkty naftowe, a na jego pokładzie znajdowało się 14 członków załogi. Jednostka potrzebowała pomocy, a według rosyjskich źródeł znajdowała się w stanie tonącym.
“ "Rosjanie intensywnie wykorzystują transport morski do zaopatrzenia okupowanego Krymu." ”- Rosyjskie media
Rosyjska logistyka w obliczu kryzysu
Utrata dwóch tankowców może być poważnym ciosem dla rosyjskiej logistyki na Krymie. Transport kolejowy przez most krymski jest ograniczony z powodu zagrożeń atakami i wcześniejszych uszkodzeń. Morski transport paliwa jest zatem kluczowy dla funkcjonowania regionu.
Trudne warunki na Morzu Azowskim
Morze Azowskie charakteryzują obecnie trudne warunki pogodowe. Silny wiatr i wysokie fale przyczyniają się do częstych wypadków w tym regionie. Przykładem jest katastrofa tankowca Wołgonieft 139 z 2007 roku, w wyniku której doszło do rozległego zanieczyszczenia środowiska.
Co dalej?
Wydarzenia w Cieśninie Kerczeńskiej podkreślają wyzwania, z jakimi mierzy się rosyjska flota w trudnych warunkach pogodowych. Katastrofy tego typu mogą mieć nie tylko skutki środowiskowe, ale także strategiczne dla logistyki regionu. Obecna sytuacja pokazuje, jak ważne jest unowocześnienie infrastruktury transportowej w obliczu coraz bardziej wymagających realiów.
Źródło: Defence24