1. Jakie łodzie zostaną zaprezentowane na wystawie w "Phantechnikum" w Wismarze?
2. Kto jest autorem wypowiedzi o prototypie katamarana "Scalare 250"?
3. Jakie są kluczowe cechy faltbootów produkowanych w NRD?
4. Co symbolizowały faltbooty dla mieszkańców NRD?
5. Jakie były najważniejsze cechy składanych łodzi prezentowanych na wystawie?
6. Kto zebrał eksponaty prezentowane na wystawie faltbootów w Wismarze?
Dziedzictwo Mathias-Thesen-Werft:
W latach 1954-1990 stocznia Mathias-Thesen-Werft w Wismarze wyprodukowała około 77 000 składanych łodzi, w tym kajaki i wielozadaniowe łodzie motorowe. Wystawa prezentuje różne typy tych łodzi, od jednoosobowego "Kolibri" do siedmiometrowego katamaranu "Scalare 250", który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, pozostając na etapie prototypu. Informacje o tych unikalnych konstrukcjach udzielił Sören Woelke, pracownik muzeum.
Konstrukcja i różnorodność
Składane łodzie z Wismaru były projektowane z myślą o łatwości transportu i różnorodności użytkowania. Niektóre modele pozwalały na montaż silników zewnętrznych lub żagli, co umożliwiało dostosowanie łodzi do indywidualnych potrzeb użytkowników. Na wystawie prezentowane są także niecodzienne projekty, jak faltruderboot, czyli łódź wiosłowa, która mogła być składana w sposób umożliwiający łatwe przenoszenie.
Społeczne i kulturowe znaczenie faltbootów
Faltbooty nie tylko ułatwiały życie miłośnikom wodnych eskapad, ale stały się również symbolem wolności i przygody w ograniczonej rzeczywistości NRD. Jörg Callehn, kolekcjoner z Szwajcarii, który zebrał eksponaty, podkreśla, jak duże znaczenie miały te łodzie dla mieszkańców NRD, pozwalając im na samodzielne eksplorowanie takich miejsc jak deltę Dunaju czy pojezierza.
Wystawa w "Phantechnikum" w Wismarze nie tylko chroni dziedzictwo techniczne NRD, ale również edukuje i inspiruje nowe pokolenia, ukazując jak innowacje mogą wpływać na codzienne życie i kulturową tożsamość społeczności. To wyjątkowa okazja, by zrozumieć znaczenie i wpływ faltbootów na historię Niemiec. Wystawa potrwa do 9 marca 2025 roku, oferując unikalne spojrzenie na bogatą historię składanych łodzi.