Spis treści:
- Nowe kary za przekroczenie prędkości
- Brak możliwości kasowania punktów karnych
- Zatrzymanie prawa jazdy na stałe
- Prawo jazdy od 17 lat
- Ułatwienia dla rolników, obcokrajowców i ośrodków szkolenia
- Zmiany dla ośrodków szkolenia kierowców i egzaminatorów
- Zniesienie wymogu akredytacji dla ośrodków szkolenia
- Bezpieczeństwo podczas egzaminów
Nowe kary za przekroczenie prędkości
Zgodnie z zapowiedziami, nowelizacja wprowadzi możliwość czasowego zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h również poza terenem zabudowanym, na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych. Obecnie takie przepisy obowiązują jedynie na terenie zabudowanym, jednak Ministerstwo planuje zaostrzenie kar w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. Zmiany te mają na celu ograniczenie wypadków na mniej ruchliwych, lecz niebezpiecznych trasach.
Brak możliwości kasowania punktów karnych
Kolejna istotna modyfikacja, dotyczy punktów karnych. W myśl nowych regulacji za najpoważniejsze wykroczenia, szczególnie te zagrażające bezpieczeństwu ruchu, nie będzie można obniżać liczby punktów karnych poprzez uczestnictwo w szkoleniach. Obecnie kierowcy mogą raz na pół roku uczestniczyć w płatnych kursach redukujących punkty karne, ale ta możliwość zostanie ograniczona, aby zwiększyć odpowiedzialność kierowców za poważne naruszenia przepisów.
Zatrzymanie prawa jazdy na stałe
Ministerstwo Infrastruktury rozważa wprowadzenie przepisów, które umożliwią zatrzymanie prawa jazdy na stałe. Kierowcy zatrzymani za prowadzenie pojazdu pomimo okresowego zakazu będą musieli liczyć się z utratą uprawnień na zawsze. Obecnie możliwe jest wydłużenie okresu zatrzymania prawa jazdy do sześciu miesięcy, lecz minister Dariusz Klimczak, wyraźnie opowiada się za zaostrzeniem przepisów. Według jego stanowiska, nie powinno być "drugiej szansy" dla osób ignorujących zakazy prowadzenia pojazdów.
Prawo jazdy od 17 lat
Projekt nowelizacji, przewiduje przywrócenie możliwości uzyskania prawa jazdy kat. B przez osoby, które ukończyły 17 lat. Młodzi kierowcy, będą jednak podlegać pewnym ograniczeniom. Będą mogli prowadzić pojazd jedynie w towarzystwie osoby dorosłej, która posiada doświadczenie w kierowaniu samochodami, aż do ukończenia 18. roku życia. Dodatkowo młodzi kierowcy muszą spełnić kilka wymogów:
- Otrzymać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów.
- Przestrzegać limitów prędkości: 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych.
- Powstrzymywać się od spożywania alkoholu oraz środków o podobnym działaniu.
- Nie wykonywać przewozu osób jako kierowca taksówki czy w ramach okazjonalnych przewozów.
Ministerstwo tłumaczy, że zmiany te mają na celu zwiększenie mobilności młodzieży, co pozytywnie wpłynie na zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego wśród młodszych obywateli.
Ułatwienia dla rolników, obcokrajowców i ośrodków szkolenia
Nowelizacja przepisów obejmie także rolników, którzy będą mogli poruszać się ciągnikami z prędkością do 40 km/h (obecnie 30 km/h). Zmiany dotyczą również obcokrajowców mieszkających w Polsce, umożliwiając im ubieganie się o polskie prawo jazdy przed upływem 185 dni od zamieszkania. Projekt przewiduje również ułatwienia dla ośrodków szkolenia kierowców i egzaminatorów, m.in. poprzez zmniejszenie wymogów akredytacyjnych oraz doprecyzowanie zasad przerywania egzaminów.
Zmiany dla ośrodków szkolenia kierowców i egzaminatorów
Nowelizacja przepisów, dotknie również ośrodków szkolenia kierowców oraz egzaminatorów. Zmiany mają na celu nie tylko ułatwienie działalności gospodarczej, ale także podniesienie poziomu bezpieczeństwa podczas egzaminów.
Pierwsza z ważnych zmian, przewiduje zmniejszenie ograniczeń dla egzaminatorów zatrudnionych w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego. Od teraz, egzaminatorzy będą mogli prowadzić własną działalność gospodarczą, co dotychczas było zakazane. Nowe przepisy, mają na celu stworzenie większej elastyczności zawodowej dla osób zajmujących się egzaminowaniem kierowców, co pozytywnie wpłynie na ich sytuację finansową i zawodową.
Zniesienie wymogu akredytacji dla ośrodków szkolenia
Kolejna istotna zmiana, dotyczy przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców. Nowelizacja przewiduje usunięcie wymogu uzyskania akredytacji kuratora oświaty, który był konieczny dla ośrodków szkolenia chcących uzyskać poświadczenie na kategorie prawa jazdy A, B, C lub D. Wprowadzenie tej zmiany, ma uprościć formalności oraz ułatwić proces uzyskania odpowiednich uprawnień przez ośrodki, co przyczyni się do zwiększenia ich dostępności na rynku.
Bezpieczeństwo podczas egzaminów
Dodatkowym elementem nowelizacji, jest podniesienie standardów bezpieczeństwa na egzaminach na prawo jazdy. Przepisy mają zostać doprecyzowane zgodnie z wytycznymi unijnymi, tak aby jasno określać zasady przerwania egzaminu. Błędy lub niebezpieczne zachowanie, które bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu egzaminatora, pasażerów lub innych uczestników ruchu, będą skutkować natychmiastowym przerwaniem egzaminu. Wprowadzenie tej zasady, ma zapewnić wyższy poziom ochrony podczas egzaminów oraz podkreślić wagę bezpiecznego zachowania na drodze.
Ministerstwo Infrastruktury ma nadzieję, że projekt przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach i stworzy bardziej przejrzyste oraz restrykcyjne zasady dotyczące ruchu drogowego.
Źródło: TVN24