Wydrukuj tę stronę
piątek, 11 październik 2024 17:15

Uwaga oszustwo: Fałszywi pracownicy banków wyłudzają pieniądze Wyróżniony

Napisał
Oszuści dzwonią niby z ING Oszuści dzwonią niby z ING fot: pixabay

W ostatnich tygodniach coraz więcej osób pada ofiarą oszustów telefonicznych podszywających się pod pracowników banków. Ich działania są bardzo dobrze zorganizowane. Metody wyłudzeń stają się coraz bardziej wyrafinowane. Najczęściej celem oszustów są osoby posiadające konta w dużych bankach, takich jak ING. Podszywanie się pod banki jest coraz bardziej przekonujące. Przyjrzyjmy się, jak działa ten proceder i co zrobić, aby się przed nim uchronić.

Spis treści:

Jak wygląda schemat oszustwa?

Oszuści podszywają się pod pracowników banków z niezwykłą precyzją. Znają doskonale procesy bankowe. Dzięki temu wzbudzają zaufanie swoich ofiar. Oto, jak wygląda jeden z najczęściej stosowanych schematów:

  1. Telefon z numeru podobnego do bankowego – oszuści dzwonią z numeru przypominającego infolinię banku. Przykładem jest numer +48 32 357 00 12, który niemal identycznie wygląda jak numer infolinii ING Banku Śląskiego.
  2. Podszywanie się pod pracownika banku – oszust, mający ciepły i spokojny głos, informuje o podejrzanej transakcji. Może to być próba przelewu na krypto lub włamanie na konto. Twierdzi, że doszło do nieautoryzowanych operacji finansowych.
  3. Profesjonalizm i zaufanie – oszust wypowiada się profesjonalnie. Wyjaśnia kolejne kroki, które rzekomo mają zabezpieczyć konto. Twierdzi, że zablokuje niezaufane przeglądarki, obiecuje wysłanie wersji papierowej podsumowania operacji oraz rozmowy. Jego spokój wzbudza zaufanie ofiary.
  4. SMS o kredytach – w trakcie rozmowy ofiara otrzymuje SMS z informacją o kredytach zaciągniętych na jej nazwisko, najczęściej w parabankach. W jednym z przypadków były to kwoty 42 700 zł i 16 000 zł. Oszust wyjaśnia, że to wynik włamania i obiecuje pomoc w anulowaniu tych operacji.
  5. Prośba o przelew na nowe konto – po serii wyjaśnień oszust prosi o przelanie pieniędzy na „nowe, bezpieczne konto”. W jednym przypadku było to konto w PKO BP. Wszystko po to, aby „zabezpieczyć środki” ofiary.
  6. Dźwięki z banku w tle – podczas rozmowy w tle słychać odgłosy biura. Mogą to być nagrane dźwięki przypominające prawdziwą infolinię banku.

Poniżej screenshoty co oszuści wysyłają w czasie rozmowy z klientem banku:

SMS od oszusta podającego się za pracownika banku ING
Screenshot 1 oszust na ING
Oszust dzwoni - SMS - co pisze
Screenshot 2 oszust na ING
Oszust na ING - sms o kartach
Screenshot 3 oszust na ING
Oszust konsultant ING - sms
Screenshot 4 oszust na ING

PORADA:

W aplikacji ING możesz sprawdzić w czasie rzeczywistym, czy dzwoni do Ciebie pracownika banku. Możesz też to zrobić ze strony internetowej.

Weryfikacja czy dzwoni pracownik ING
Weryfikacja czy dzwoni pracownik ING

Inne metody oszustw telefonicznych

Nie tylko oszuści podszywający się pod banki są zagrożeniem. Inne powszechne schematy oszustw telefonicznych to:

  • Oszustwa „na wnuczka” i „na policjanta” – oszuści podszywają się pod członków rodziny lub policjantów. Twierdzą, że ktoś z rodziny jest w niebezpieczeństwie i potrzebuje pieniędzy.
  • Fałszywe SMS-y o przesyłkach lub fakturach – wysyłane są wiadomości o rzekomych długach lub przesyłkach. Linki w tych wiadomościach prowadzą do stron wyłudzających dane.
  • Oszustwa inwestycyjne – ofiary są zachęcane do inwestowania pieniędzy w niepewne projekty, np. kryptowaluty. Oszuści obiecują szybki zysk.

Jak się chronić przed oszustami?

Aby uniknąć oszustwa, warto pamiętać o kilku zasadach:

  1. Nigdy nie podawaj danych osobowych przez telefon – prawdziwy pracownik banku nie poprosi o hasła ani numery PIN. Nie będzie też prosił o przelanie pieniędzy na „bezpieczne konto”.
  2. Nie reaguj na presję – oszuści często wywierają presję. Należy zachować spokój. Skontaktuj się bezpośrednio z bankiem.
  3. Sprawdzaj numery telefonów – zadzwoń samodzielnie do banku na oficjalny numer infolinii. Zweryfikuj, czy rzeczywiście doszło do podejrzanych transakcji.
  4. Nie klikaj w linki z podejrzanych SMS-ów – nigdy nie klikaj w linki, które mogą prowadzić do wyłudzania danych.
  5. Nie przelewaj pieniędzy na nowe konta – jeśli ktoś prosi o przelanie pieniędzy na „nowe konto” - jest to oszustwo. Skontaktuj się z bankiem, aby to zweryfikować.
  6. Zgłoś podejrzane kredyty – jeśli otrzymasz informację o kredycie, którego nie wziąłeś, natychmiast zgłoś sprawę do banku.

Oszustwa telefoniczne stają się coraz bardziej wyrafinowane. Oszuści są dobrze zorganizowani. Dzięki odpowiednim działaniom i ostrożności można uniknąć oszustwa i chronić swoje oszczędności.

Ostatnio zmieniany piątek, 11 październik 2024 17:50
Sylwester Niedzielski

Redaktor naczelny „Trybuny Polskiej”. Bez przerwy w pracy, zawsze ciekawy nowinek technologicznych. Pasjonat polityki i historii. Wierzy w ciągły rozwój. Motto: „Zawsze trzeba mieć plan”.

https://trybunapolska.pl/sylwester-niedzielski